آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
سبزوارنیوز/مردم مومن داورزن و سبزوار در ایام محرم در قالب آیینهای عام و خاص محلی به سوگواری برای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران وفادارش می پردازند.

به گزارش سبزوار نیوز/ هر ساله در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی مردم داورزن و سبزوار با اجرای آیینهای سوگواری از آماده سازی مساجد و حسینیه ها گرفته تا علم بندان، برپایی مجالس روضه خوانی، سینه زنی و زنجیرزنی در مناطق شهری و روستایی به سوگ سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) می نشینند. اجرای تعزیه، تشکیل هیاتهای عزاداری، نخل گردانی، علم گردانی، اطعام و نذری به ویژه در تاسوعا و عاشورا از دیگر سنتهای جاری طی دهه نخست محرم در این منطقه است.

**آیین علم گردانی داورزن

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داورزن روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مراسم" علم گردانی" یکی از آیین هایی که اکنون در برخی روستاهای شهرستان داورزن از هفتم محرم تا روز عاشورا برگزار می شود.

محسن توکل افزود: "علم" یکی از نمادهای حادثه عاشورا است و به بالای آن پنجه یا تیغه مخصوص نصب می کنند و علمها و علامتها را جوانان از زمین برمی دارند و در خیابانها حرکت می کنند و جمعیت عزادار پشت سر آنان به نوحه خوانی و سینه زنی می پردازند.
او اظهار کرد: مراسم علم گردانی از روز هفتم محرم آغاز می شود وعزاداران حسینی همزمان با ظهر عاشورا تمام آبادی و روستا را می گردند.

توکل افزود: در مراسم علم گردانی جمعیت سوگوار فاصله منزل قبلی تا منزل بعدی را به آرامی سینه می زنند و به صورت دو دسته ابیاتی را در رثای امام حسین(ع) و یارانش می خوانند.
وی ادامه داد: در این مراسم با حرکت دادن علمها به همراه جمعیت سوگوار به در منازل می روند و در حالی که صاحب منزل حیاط خانه را آب و جارو کرده و فرش کرده است، علمداران علمها را به دیوار خانه تکیه می دهند و جمعیت در بیرون یا داخل منزل توقف می کنند.
توکل تصریح کرد: واعظ یا گرداننده اصلی مراسم که اهالی را به خوبی می شناسد برای صاحب خانه و درگذشتگان وی از خداوند طلب مغفرت می نماید و مردم هم با صدای بلند "آمین" می گویند و برای شادی روح درگذشتگان فاتحه می خوانند.

او گفت: پس از ختم دعا صاحب خانه از حاضران پذیرایی کرده و مبلغ نقدی و یا غیرنقدی را به خادم مسجد و یا گرداننده مراسم برای هزینه در مسجد یا اطعام عزاداران تقدیم می کند.
**آیین نخل گردانی مزینان و ایزی

توکل مراسم به برگزاری مراسم نخل گردانی در روز عاشورا در روستا مزینان داورزن و ایزی سبزوار اشاره عنوان کرد: نخل گردانی در حقیقت تشبیه تشیع پیکر 72 شهید کربلا است.
وی عنوان کرد: این نخل  بسیار بزرگ است و بیش از پنج متر طول، 400 کیلوگرم وزن و به شکل محراب ساخته شده است.
توکل خاطرنشان کرد: نخل گردانان هیات لباس سیاه برتن می کنند و برخی از آنها پارچه ای در شانه راست می بندند که انتهای آن در کمر مهار شده است و عده ای دیگر این پارچه ها را در شانه چپ به نسبت اینکه در کدام طرف نخل قرار گیرند، می بندند.
وی گفت: این نخل با پارچه های سیاه و سبز رنگ با نقش لوزی شکل و نوشته ها، سروده هایی با مضامین زیبا تزئین می شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داورزن افزود: ابتدا حاملان نخل یک صدا با فریاد یاحسین نخل را از زمین برمی دارند و روی شانه ها قرار می دهند و مسافتی حدود 2 هزار و 500 متر را از امامزاده سیدحسن و سیداسماعیل تا محله پایین ده، سر قنات و گذر اصلی روستای مزینان طی می کنند.

وی گفت: سپس در میدان تعزیه واقع در شرق روستا و اطراف آن سکوهای دایره ای شکل ایجاد کرده اند قرار می دهند.

توکل ادامه داد: جلودار این نخل افرادی هستند که چوبی به طول حدود سه متر که بر آن شش زنگوله ی بزرگ معروف به "دورای" را پیشاپیش نخل حمل می کنند و صدای زنگوله ها به معنای شروع نخل گردانی است.

وی افزود: در بین راه، سپاه یزدیان که سر تا پا مسلح هستند و لباسهای قرمز رنگ به تن دارند با زره و کلاهخود سوار بر اسب با کشیدن افسار اسب و شلاق زدن به اسب شیهه اسب را در می آورند و با فریاد، طلب "هم آورد و حریف" می کنند.

توکل ادامه داد: لشگر صالحان سوار بر شتر کجاوه دار با لباسهای سیاه رنگ نقش خود را با نرمی و لطافت اجرا می کنند و مراسم شبیه خوانی و شبیه سازی حادثه عاشورا جرا می شود.
او گفت: همزمان با اجرای آیین نخل گردانی آیین سنگ زنی و سینه زنی که استعاره از مصائب و ظلم های روا شده به یاران اباعبدالله است اجرا می شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داورزن افزود: در بین راه دو طبال با طبل بزرگ بر طبل می کوبند و دو نفر نیز سنج می زنند.

وی ادامه داد: نخل در میدان تعزیه که دایره ای شکل است قرار می گیرد، مردم داورزن این میدان دایره ای را شکل نمادی از قدرت، زمان و رابطه خالق و مخلوق می دانند و در اینجا بخاطر اینکه مجلس بالا و پایین نداشته باشد و مردم بتوانند آن را با تسلط کامل ببینند از این هندسه استفاده شده است.

توکل عنوان کرد: ابتدا سینه زنی صورت می گیرد و سپس گروه یزدیان و صالحان نقش آفرینی می کنند، مردم شمر را لعنت می کنند و گریه عزاداران بلند می شود و دسته ها و گروهها که در حسینیه ها هستند گرداگرد علم به سینه زنی می پردازند.

وی ادامه داد: در این روز همچنین مراسم خیمه سوزان و آتش زدن خیمه های لشگر اباعبدالله الحسین(ع) برگزار می شود.

**آیین سنگ زنی روستای صدخرو

توکل به برگزاری آیین سنگ زنی در روستای صدخرو شهرستان داورزن نیز اشاره اظهار کرد: این مراسم در فهرست آیینهای معنوی ثبت شده است.

وی افزود: در گذشته در این آیین سنگ را به هم می زده اند، اما امروز این به جای سنگ از چوب استفاده می کنند .

توکل ادامه داد: در این آیین چوب زنان در روز تاسوعا و عاشورا به هم می پیوندند، افراد و گروه های مختلف شکل می گیرد که دایره وار در چندین حلقه حزن "سنگ زنی" می کنند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داورزن عنوان کرد: در این آیین مداحان با مدیرحه سرایی در "بحر طویل با ریتم سه و چهار ضربی" مجلس را برای کشاندن به مرحله شور که" 23 و 21" ضربی است آماده می کند و در مرحله شور عزاداران پشت به پشت هم قرار می گیرند و چوب را در پشت سر و سینه به هم می زنند و با فریاد حسین جواب مداحان را می دهند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: