کد خبر: ۶۰۶۴
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴
معاون برنامه ریزی و امور اداری فرمانداری سبزوار از فراهم شدن اقدامات کوچ اجباری سیاه چادرها که در چند نقطه از سطح شهر د زندگی می کنند خبر داد.

حسین میر دشتی در یک گفتگوی اختصاصی با سبزوار نیوز اظهار داشت: مهاجرت این چادر نشینان به حاشیه شهر ها یک معضل اجتماعی  و فراگیر است که مختص سبزوار نیست ما هر ساله با تعداد زیادی از کوچ نشینان مواجه هستیم که نوع فرهنگ و شغلشان متفاوت از دیگر مردم می باشد.

وی افزود: شغل اصلی این افراد که قومیت آن ها مشخص نیست خرید و فروش حیواناتی چون سگ و الاغ در حاشیه شهر می باشد که نوع شغل و فرهنگ متفاوتشان سبب ایجاد منظره بسیار نامطلوب در شهرستانی که سالانه میلیون ها زائر و مسافر از آن عبور می کنند شده است.

رئیس اسبق اداره سیاسی اجتماعی فرماندار سبزوار افزود: این امر سبب گلایه تعداد زیادی از مردم و مسافرین شده است چرا که برخی از این چادر نشینان با تکدی گری در سطح شهر مزاحمت هایی را برای آن ها در پارک ها و معابر ایجاد کرده اند.

میردشتی ادامه داد: مسئولیت رسیدگی به این موضوع کمیته ساماندهی متکدیان می باشد که این کمیته متشکل از شهرداری، قوه قضایی، فرمانداری ،نیروی انتظامی ، بهزیستی  و کمیته امداد می باشد بعد از اینکه متکدیان در سطح شهر شناسایی شدند پالایش می شوند و آن هایی که نیازمند باشند به دستگاه های حمایتی و متکدیان حرفه ای نیز به مراجع قضایی معرفی می شوند.

وی افزود: متاسفانه در فصل تابستان به لحاظ اینکه تعداد زائرین و مسافرین در سبزوار زیاد می باشد  عده زیادی از متکدیان از شهرهای مختلف به شهرستان مراجعه و به امر تکدی گری مشغول می شوند .

معاون برنامه ریزی و امور اداری فرمانداری سبزوار ادامه داد: برخی از چادرنشینان از تکدی گری به عنوان منبع درامد استفاده می کنند و با استفاده از فرزندان خود و رفت و آمد در سطح شهر تکدی گری می کنند این مسئله  مورد نارضایتی مردم شده که بالاخره مسئولین امنیتی و قضایی شهرستان تصمیماتی را اتخاذ کرده اند که قرار است با سران و بزرگان این چادرها صحبت شود تا با تشویق آن ها به مهاجرت نسبت به کوچ اجباریشان از منطقه اقدام شود.

معاون برنامه ریزی و امور اداری فرمانداری سبزوار افزود: طبق اطلاع رسانی که توسط نیروهای انتظامی به بزرگان این چادرها انجام شده چادر نشینان خواستار یک فرصت زمانی شده اند تا نسبت به مهاجرت خود از حاشیه شهر سبزوار اقدام کنند.

رئیس اسبق اداره سیاسی اجتماعی فرمانداری سبزوار عدم اشتغال را از مهمترین دلایل مهاجرت چادرنشینان به مناطق مختلف کشور بیان کرد و گفت: این یک معضل فراگیر در سراسر کشور می باشد این افراد هم نحوه زندگیشان و هم فرهنگشان با مردم عامه متفاوت است در واقع مسئولین شهرستان عملا هیچ راهکار دائمی برای مهاجرت این سیاه چادرها از سبزوار ندارد.

وی ادامه داد: به لحاظ اینکه اینگونه افراد دچار مشکلات اجتماعی هستند سیاست بر این است که به شکلی عمل نکنیم که این افراد با مهاجرت به منطقه ای دیگر دچار مشکلات فراوانی شوند.

معاون برنامه ریزی و امور اداری فرمانداری سبزوار  ادامه داد: نحوه زندگی این افراد اسکان موقت می باشد اکثر آن ها با خرید و فروش احشام زندگی خود را تامین و زمانی که این مرحله به اتمام برسد  به منطقه دیگری مهاجرت می کنند.

میر دشتی اظهار داشت: رفتار فرهنگی این افراد با مردم دیگر همخوانی ندارد کمیته ساماندهی متکدیان شهرستان تصمصم گرفته فرصتی به آن ها دهد تا هرچه سریعتر مسیر بعدی خود را برای مهاجرت پیدا کنند اگر از طریق  فشار بخواهیم آن ها را از منطقه خارج کنیم قطعا به مسائل بحرانی تری مو اجه خواهند شد.

معاون برنامه ریزی و امور اداری فرمانداری سبزوار تصریح کرد: قبول داریم که برخی از چادرنشینان حاشیه شهر  با تکدی گری در معابر و پارک ها چهره شهر را مخدوش کرده اند باید این موضوع به طوری مدیریت شود تا آن ها نیز بعد از مهاجرت اجباری خود دچار مشکل نشوند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۰
سیستانی کتول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
3
12
با سلام
دوست عزیز
این افرادی که شما از آنها به نام زابلی نام بردی؟؟ کسانی هستند که در سیستان و بلوچستان از آنها به عنوان لوری یا چلی (به فتح چ) یاد می شود.لطفا خبر را تصحیح کنید هر چند که این مسئول بی اطلاع جناب آقای میردشتی نیز این موضوع را اطلاع ندارند.
http://www.nimroozonline.ir/forum.php
سایت فوق سایت بنیاد نیمروز هست.
مزید اطلاع تعدادی زیادی از عزیزان سبزواری در شهرهای زابل و زاهدان به شغل های خدماتی نظیر آرایشگری مشغول هستند.
سیستانی کتول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
3
11
باسلام
لطفا خبر را حذف بفرمایید.
مصطفي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
2
10
باسلام
سيستان و زابل سرزمين اولين ها در دنياست .اولين آسياب بادي در دنيا .اولين انيميشن جهان واولين چشم مصنوعي جهان .اولين جراحي مغز در دنيا و..... بسياري موارد ديگر در سيستان و زابل رخ داده و ياد كردن از يك هموطن كه به اجبار زمانه و بخاطر مشكلات كم ابي مجبور به ترك سرزمين خود ميشود قطعا شايسته هيچ ايراني نمي باشد .اميد است با درايت مناسب قلب هموطني را در اين سوي كشور به درد نياوريد .ما همه ايراني هستيم
دكتر مصطفي صالحي زاده .دكتر قدسيه حيدري .دكتر غلامرضا ملاشاهي .دكتر زادمهر و.....
محمد رضا کوه کن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
1
15
سلام

دوست عزیز آیا صحت این افترا که میفرمایید : ((به لحاظ اینکه زابلی ها دچار مشکلات اجتماعی هستند سیاست بر این است که به شکلی عمل نکنیم که این افراد با مهاجرت به منطقه ای دیگر دچار مشکلات فراوانی شوند. )) را بررسی نموده اید ؟
این اشتباه بس بزرگیست که شما اقدامات عده قلیلی از مردمان سرزمینمان که به ناچار برای امرار معاش به منطقه شما آمده اند را به همه سیستانیان عزیز امتداد داده اید .

لازم به ذکر است : سیستانی هایی که شما از آنها بعنوان افرادی که دچار مشکلات اجتماعی هستند یاد میکنید افراد بسیار متمدن جهان بوده و هستند لذا خواهشمندم هرچه سریعتر نسبت به ویرایش مطالب و عنوان آنها اقدام نمایید .


ماده (697) قانون مجازات اسلامي مصوب 1375 مقرر مي‌دارد:

«هر كس به وسيله اوراق چاپي يا خطي يا به وسيله درج در روزنامه و جرائد يا نطق در مجامع يا به هر وسيله ديگر به كسي امري را‌صريحاً نسبت دهد يا آن‌ها را منتشر نمايد و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نمايد جز در مواردي كه‌موجب حد است به يك ماه تا يك سال حبس و تا (74) ضربه شلاق و يا يكي از آن‌ها حسب مورد محكوم خواهد شد.

از تاریخ درج پیام به مدت یک هفته فرصت دارید تا نسبت به ویرایش مطالب و عنوان آن اقدام نمایید سپس از طریق مراجع قضایی اقدام خواهد شد.

با تشکر
از طرف مردم شریف سیستان
92/7/6
مرتضی سیستان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
1
14
بسیار متاسفم برای چون شماهایی که بدون هیچگونه تحقیقی یک قومیتی را زیر سوال میبرید . واقعا قباهت داره . این چه خبری هست که اینگونه با هیثیت قومی شریف و دارای پیشینه کهن و مردمانی شریف اینگونه این قبیل انسانها را به آنها نسبت میدهید . کار شما اطلاع رسانی هست نه توهین و تحقیر ! آنچه از زبان شما بیرون می آید را بقیه میشنوند ودیگر بار تکرار میکنند . آیا تاکنون زابلی ها (سیستانیان) را از نزدیک دیده اید که اینگونه حرف میزنید .
فقط برای شما تاسف میخورم و بس .
این خبر که مایه ننگ هست رو اصلاح کنید .
وای بر شما . وای بر شما
leila
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
2
14
دوستان گرامی!
احساس نمی کنید مطلبی که کار کردید توهین آمیز هست؟؟
بهتره اول تحقیق کنید،بعد یه قومیت رو زیر سوال ببرید!!:|
مصطفي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
1
11
چرا نظرم را نذاشتيد
مصطفي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
1
11
نظر قبلي مبني بر أولين آسياب بادي دنيا درسيستانً أولين چشم مصنوعي دنيا در سيستان أولين أنيميشن دنيا در سيستان ساخنه شده بود اينقدر همديگر را كوچك نگاه نكنيمً ما ملت بزرگ بأسابقهً هزاران سأله هستيم . دكتر صالحي زاده
فرهنگی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
1
12
کولی ها که در حاشیه شهرها و روستاها به طور موقت چادر می زنند و داد و ستد یا آهنگری می کنند هیچ ارتباطی به قوم با فرهنگ سیستانی (زابلی) ندارند و این آقا سطح اطلاعاتش کم است اگر چه که افراد مهاجر ، تکدی گر و ... در بین تمام اقوام وجود دارند و مختص یک گویش یا قوم خاص نیستند و اگر شما منکر هستید تشریف بیاورید تهران تا نشانتان بدهم
شیعه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
0
10
ر اين هنگام پيرمردي از مهاجران عرب که لباسي بسيار کهنه و مندرس بر تن داشت به سوي پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمد و از پيري و ناتواني نمي‏توانست خود را نگه دارد، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به او رو کرد و جوياي حالش شد، عرض کرد: اي پيامبر خدا، درونم گرسنه است به من غذا بده، بدنم برهنه است مرا لباس بپوشان. فقير و مستمندم به من احسان و انعام کن.

فرمود: چيزي ندارم به تو بدهم ولي راهنماي به خير مانند انجام دهنده آنست، برو به خانه کسي که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسول نيز او را دوست مي‏دارند، و در راه خدا ايثار مي‏کند، برو به حجره فاطمه (عليهاالسلام). و خانه فاطمه سلام الله علیها چسبيده به خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود که پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم آن را جدا از منزل بانوان خويش براي خود قرار داده بود.

و فرمود: اي بلال، برخيز و او را به منزل فاطمه برسان. پيرمرد اعرابي همراه بلال آمد و بر در سراي فاطمه (عليهاالسلام) ايستاد و با صداي بلند گفت: سلام بر شما اي خاندان نبوت و محل رفت و آمد فرشتگان و نزولگاه جبرئيل امين براي فرود آمدن وحي از سوي پروردگار جهانيان.
فاطمه (عليهاالسلام) فرمود: سلام بر تو، تو کيستي؟
عرض کرد: پيرمردي از عرب که از سختي و مشقت مهاجرت اختيار کردم و به سوي پدرت سرور آدميان رو آوردم، اينک اي دختر محمّد صلی الله علیه و آله و سلم من برهنه تن و سخت گرسنه‏ام، با من احسان و مواسات کن، خداوند بر تو رحمت آورد.

و در اين هنگام فاطمه و علي و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم سه روز بود غذائي نخورده بودند، و پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم وضع آنان را مي‏دانست، فاطمه (عليهاالسلام) دست برد و پوست دباغي شده گوسفندي را که حسن و حسين علیه السلام روي آن مي‏خوابيدند گرفت و فرمود: اي کسي که بر در سراي ايستاده‏اي اين را بگير، اميد است خداوند به رحمت خويش بهتر از آن را به تو عطا فرمايد.

اعرابي عرض کرد: اي دختر محمّد، نزد تو از گرسنگي شکوه کردم و تو پوست گوسفند به من مي‏دهي من با اين گرسنگي، آن را چه کنم؟
فاطمه (عليهاالسلام) چون اين سخن را از او شنيد دست فرابرد و گردن‏بندي را که در گردن داشت و فاطمه دختر حمزة بن عبدالمطلب به او هديه کرده بود، بيرون آورد و به اعرابي داد و فرمود: اين را بگير و بفروش، اميد است خداوند به جاي آن چيزي بهتر از آن به تو بدهد.

اعرابي گردن‏بند را گرفت و به مسجد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمد و پيامبر در ميان ياران خود نشسته بود، عرض کرد: يا رسول‏اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم فاطمه (عليهاالسلام) اين گردن‏بند را به من عطا کرد و فرمود آن را بفروش اميد است خدا برايت بسازد (با آن حوائجت را برآورده سازد)
کشته گر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
1
13
رسول خدا (ص) به امیرمومنان فرمود: ای علی! مهمان را گرامی بدار اگر چه کافر باشد.

استقبال و بدرقه: امام باقر (علیه السلام) فرمود: هر گاه مهمان بر شما وارد شد او را یاری کنید (تا ره توشعه خود را جابه‌جا کند) و هر گاه کوچ می‌کند وی را یاری نکنید، زیرا از فرومایگی (چون نشان نشاط شما از رفتن اوست) و او را از راه توشه بهره‌مند سازید و ره توشه‌اش را نیکو کنید، زیرا از بخشندگی است.
زابلی از گنبدکاووس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
1
14
حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) : هیچ یک از مسلمین را تحقیر نکنید و کوچک نشمارید زیرا مسلمانی که در نظر شما کوچک است نزد خداوند بزرگ است . الحدیث جلد 3 صفحه 221
محمد رضا رضایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
1
12
مطلب زیر برای فرماداری سبزوار و معاونت استانداری س و ب و فرمانداری ویژه زابل ارسال گردیده است

جناب آقای میردشتی معاون محترم فرمانداری سبزوار
با سلام و احترام
گفت و گوی اختصاصی جنابعالی با سایت خبری تحلیلی سبزوار نیوز که با عنوان "اقدامات کوج اجباری زابلی ها از سبزوار فراهم شد" را خواندیم و از آن چه به زبان آورده بودید هم تاسف خوردیم و هم این که متعجب شدیم، تاسف از این که شخصی همچون شما که پست سیاسی دارد و دارای جایگاه حقوقی خاص خود می باشد چرا باید از چنین ادبیاتی که حاوی توهین و تحقیر است استفاده کند و متعجب از این که باز هم شخصی در جایگاه حقوقی شما چرا باید مجموعه ای از پارادوکس ها را در یک جا جمع بیاورد و همه این ها را با یک جمع بندی به مردمان یک قوم یا یک شهر اَنگ بزند
اجازه دهید که از ابتدا این گفت و گو را بازخوانی کنیم، در ابتدای صحبت خود اشاره داشته اید که مهاجرانی که سیستانی نامیده می شوند به سبب نوع شغل و فرهنگ شان و متفاوت بودن شغل و فرهنگ و در ادامه آن، بود و باش آن افراد را به عنوان یک معضل اجتماعی معرفی کرده اید، از طرفی شغل این افراد را خرید و فروش سگ و الاغ بیان داشته اید، حال سوال من از حضرت عالی این است که آیا حیواناتی که از آن ها نام بردید و آن ها را مال التجاره سیستانی ها عنوان کردید چگونه به آن جا رسیده اند؟ اجازه دهید به شما کمک کنم این موضوع دو شکل بیشتر ندارد نخست این که این حیوانات از جای دیگر به آن جا آورده می شوند و در آن جا فروخته می شوند و دیگر این که از آن جا خریداری می شوند و برای فروش به جای دیگری می روند، هر کدام از این دو شکل قضیه درست باشد به نظر شما طرف دیگر معامله به غیر سیستانی ها چه کسانی هستند؟ آیا غیر از این است که طرف دیگر آن اهالی همان منطقه هستند؟
در بند دیگری موضوع تکدی گری را عنوان کرده بودید و از سیستانی ها به عنوان متکدیانی یاد کرده اید که باید کمیته ساماندهی متکدیان به وضعیت آن ها رسیدگی کند، به نظر شما چگونه می شود کسانی که بنا به فرمایش شما خرید و فروش می کنند به تکدی گری هم رو بیاورند؟ آیا این بند از صحبت های شما با بند اول در تناقض نیست؟ و باز هم به نظر شما چگونه می توان این پارادکس را فهمید؟
البته جنابعالی باز هم در بند بعدی صحبت های تان به تکدی گری پرداختید و اشاره داشتید که "متاسفانه در فصل تابستان به لحاظ اینکه تعداد زائرین و مسافرین در سبزوار زیاد می باشد عده زیادی از متکدیان از شهرهای مختلف به شهرستان مراجعه و به امر تکدی گری مشغول می شوند" در این جا هم این پرسش به ذهن متبادر می شود که نام دیگر "شهرهای مختلف" زابل است؟ اگر هست به ما هم ابلاغ بفرمایید تا زین پس از این ترکیب هم استفاده کنیم و اگر نیست توضیح بفرمایید که به چه دلیلی از میان "شهرهای مختلف" فقط نام زابل را به میان آورده اید؟
در ادامه هم به هر نوع که توانسته اید به همین منوال درباره سیستانی ها حرف زده اید و آن قدر از واژه های "سیستانی" و "زابلی" یاد کرده اید که اگر کسی آشنایی کامل نداشته باشد چنین می پندارد که تمام جمعیت بالغ بر سیصد هزار نفری سیستان به آن جا اردوکشی کرده اند.
و اما از این همه این ها تاسف بارتر تیتر انتخاب شده برای این گفت و گو می باشد که کاملا در راستای صحبت های شما انتخاب شده است.
جناب میر دشتی گرامی
آیا به نظر شما پسندیده و شایسته است که از روی زندگی چند عشایر چادر نشین که پسوند سیستانی دارند این گونه برداشت کنید و گفته های تان را به صورت فراگیر چنان بیان نمایید که همه سیستانی ها و زابلی ها را در بر بگیرد؟
آیا این نگاه تبعیض آمیز نگاهی انسانی و از آن مهم تر اسلامی ست؟
اصلا فرض بر آن می گیرم که این ها سیستانی هم نباشند و از ناکجاآباد به سرزمین شما روی آورده باشند، آیا انسان نیستند و شایسته برخورد انسانی؟
بی پرده باید بگویم که از این نوع نگاه و ادبیات شما تاسف خوردم هم برای خودمان یعنی سیستانی ها و هم برای آن هایی که در سیاه چادرهایی زندگی می کنند که تنها چند متر زمین خدا را اشغال کرده اند
به سبب این توهین و تحقیری که نسبت به سیستانی ها روا داشته اید دل های مان مکدر شد و اگرچه هیچ پوزشی این تکدر خاطر را نمی زداید اما کمترین کاری که می توانید انجام دهید پوزش خواهی از سیستانیان است، البته ما همچون همیشه سبزواری ها را به مانند سایر ساکنان این سرزمین از یک پیکر می دانیم و از آن ها به عنوان برادران و خواهران دینی و میهنی خود یاد می کنیم، خواه دارای تمکن مالی باشند خواه انسان هایی با مشیت روزگار درگیر
پایدار باشید

رونوشت: سایت معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان زابل
سرزمین بادها
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
2
12
معاونت محترم برنامه ریزی فرمانداری سبزوار شایسته نیست اینگونه درباره عده ای از مردم سیستان که از دست زمانه وقعرطبیعت به منطقه شما کوچ کرده اندصحبت کنید بدانید که مردم سیستان در این عده ای که شما نام بردید خلاصه نمی شود اصلاً درخودسیستان تکدی گری وجود ندارد اکثرکسانی که شما باعنوان سیستانی می شناسید پاکستانی های هستند که حتی در تهران ودیگر استان ها هم وجود دارند
جناب آقای میردشتی بزرگوار چنانچه شما رسماً از مردم سیستان عذرخواهی نکند از طریق مجلس شورای اسلامی جهت برخوردبا شما اقدام خواهد شد
مصطفي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
1
10
نميدانم چرا دو نظر توضيحي اينجانب را نميگذاريد .
تاسف ميخورم بر اينكه ايراني بودن خود را زير سوال بردهايد .
مهدی68
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
1
5
چرا دیگه نظرهارو تایید نمیکنید؟چرا از واقعیتها فرار میکنید؟مثلا شما یک سایت خبرگزاری هستیدو باید انتقاد پذیر باشید...

نیست دولت یازدهم دولت آزادی بیانه.ممنون از این حرکتتون.
محمد پودینه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
3
7
درودبرمیردشتی
زمانی که اجداد جنابعالی وحشی بودند ودربیابانها زندگی می کردند سیستانیان دارای فرهنگ وتمدن شهر نشینی بودند یکم به تمدن شهر سوخته بنگر وعبرت بگیر واین چرندیات راتفت نده خانواده بی بوته ای داری....
اول برو تحقیق کن وبعد زبان باز کن اینها که شما ازانها یاد میکنید همان کولی ها هستند به کتابهای تاریخ راهنمایت خوانده ای اگرشاگرد تنبلی نبودی دوباره بنگر ومطالعه داشته باش . بدرود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
2
6
آقاي ميردشتي ازحمله مغول به سرزمينت خبرداري؟؟؟؟؟؟؟
امید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
1
3
اشتباه گرفتی عزیز/از این کولیهایی که میفرمایید در خود زابل هم زیادن/شما محبت کنین هر قومی رو جز زابلیها نیارین
محمد امین آزاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
1
2
سلام
بابت اصلاح مطلب ممنون