پایگاه خبری تحلیلی دیار سربداران

تولد چهارمین خودروساز بزرگ جهان,سبزوار نیور,اخبار جدید و روز شهرستان,استان سبزوار,سیاسی,اجتماعی,تولد چهارمین خودروساز بزرگ جهان,فرهنگی,ورزشی,گردشگری,شهری,اقتصادی,سلامت,تولد چهارمین خودروساز بزرگ جهان

Sabzevar News
  • خانه
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • گردشگری
  • هنر و ادب
  • اجتماعی
  • ورزش
  • یادداشت
  • سلامت
  • ویژه
  • درباره ما
  • تماس با ما
Friday , Nov 07 , 2025
صفحه نخستاخبارتولد چهارمین خودروساز بزرگ جهان

اختصاصی

  • رکوردشکنی هیأت هندبال سبزوار ادامه دارد

    رکوردشکنی هیأت هندبال سبزوار ادامه دارد

  • جایزه پیراهن «نیروی زمینی سبزوار» برای بهترین تحلیل

    جایزه پیراهن «نیروی زمینی سبزوار» برای بهترین تحلیل

  • لطفا تا دیر نشده نسبت به اجرای مصوبات حمایتی از ورزش خراسان اقدام کنید

    لطفا تا دیر نشده نسبت به اجرای مصوبات حمایتی از ورزش خراسان اقدام کنید

  • خیام و شیوه زیست ایرانی

    خیام و شیوه زیست ایرانی

  • آیا خلق اثر هنری بدون دخالت انسان می‌تواند معنای هنری و اصالت پذیری داشته باشد؟

    آیا خلق اثر هنری بدون دخالت انسان می‌تواند معنای هنری و اصالت پذیری داشته باشد؟

  • جراحی ورزش سبزوار نیازمند تسلط و آرامش است

    جراحی ورزش سبزوار نیازمند تسلط و آرامش است

یادداشت

  • دولت، جزایر ایرانی خلیج فارس را به جاذبه‌های گردشگری تبدیل نماید

    دولت، جزایر ایرانی خلیج فارس را به جاذبه‌های گردشگری تبدیل نماید

  • از برند «هندبال» تا امروز، هیچ بهره‌ی تجاری و اقتصادی نبرده‌ایم! چرا؟

    از برند «هندبال» تا امروز، هیچ بهره‌ی تجاری و اقتصادی نبرده‌ایم! چرا؟

  • رفتار خبرنگاران سبزواری درخور و شایسته نیست

    رفتار خبرنگاران سبزواری درخور و شایسته نیست

  • داستان واره: طعم انقلاب

    داستان واره: طعم انقلاب

  • بضاعت مناسب گردشگری در حاشیه یخدان ها-بخش نخست

    بضاعت مناسب گردشگری در حاشیه یخدان ها-بخش نخست

  • فدراسیون فوتبال یا فدراسیون حمایت همه‌جانبه از تیم‌های خاص!؟

    فدراسیون فوتبال یا فدراسیون حمایت همه‌جانبه از تیم‌های خاص!؟

تولد چهارمین خودروساز بزرگ جهان

سربداران - با ادغام پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر، چهارمین خودروساز بزرگ جهان متولد می‌شود.

به گزارش سبزوارنیوز، با تولد «استلانتیس»، صنعت خودروی ایران نیز احتمالا از تبعات تشکیل این ائتلاف بزرگ بی‌نصیب نخواهد ماند. درباره اثرپذیری خودروسازی کشور از ادغام بزرگ، دو پیش‌بینی مطرح است.

پس از ماه‌ها مذاکره، پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر با یکدیگر ادغام شدند تا چهارمین خودروساز بزرگ جهان با نام «استلانتیس» رسما متولد شود. این در حالی است که صنعت خودروی ایران نیز به احتمال فراوان از تبعات این ادغام بزرگ بی‌نصیب نخواهد ماند. ربط این ادغام بزرگ به خودروسازی کشور اینجاست که یک طرف آن، پژو-سیتروئن از شرکای قدیمی و البته بی‌وفای ایران خودرو و سایپا قرار دارد و در سمت دیگر نیز فیات-کرایسلرکه یک سر آن آمریکایی است. با ادغام این دو حالا پرسش‌های زیادی درباره آینده مشارکت‌های خارجی خودروسازی ایران پیش آمده است. هم پژو و هم سیتروئن سابقه‌ای طولانی در صنعت و بازار خودروی ایران دارند که البته در این بین، پژو حضوری عمیق‌تر و البته پر حاشیه‌تر داشته است. هر دو خودروساز اما دو سال و نیمی می‌شود که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، ایران را ترک کرده‌اند. حالا با توجه به ادغام این گروه خودروسازی با فیات-کرایسلر، پرسش اصلی اینجاست که با تولد «استلانتیس» آیا پژو و سیتروئن باز هم می‌توانند در صنعت و بازار خودروی ایران حضور پیدا کنند؟ آیا شریک آمریکایی‌شان چنین اجازه‌ای به آنها خواهد داد؟ به فرض اینکه مجوز آمریکایی‌ها صادر شود، آیا طرف ایرانی حاضر به میزبانی از پژو-سیتروئن خواهد شد؟ اگر نه، خودروسازی کشور پس از تحریم جای خالی پژو را چگونه پر خواهد کرد؟ پرسش مهم دیگر نیز این است که این ادغام بزرگ آیا راهی خواهد بود برای ورود فیات-کرایسلر به ایران؟

در حالت کلی دو سناریو را می‌توان برای آینده مشارکت خودروسازی ایران و «استلانتیس» چید. سناریوی نخست می‌گوید دیگر امکان شکل‌گیری همکاری جدید میان خودروسازان داخلی و پژو-سیتروئن وجود نخواهد داشت، حداقل تا وقتی بین ایران و آمریکا رابطه سیاسی برقرار نشود. این سناریو بر پایه ممنوعیت حضور شرکت‌های آمریکایی در ایران چیده شده، ممنوعیتی که سال‌هاست دو کشور را از ارتباط اقتصادی با یکدیگر محروم کرده است. طبق سناریوی دوم اما نه تنها پژو-سیتروئن بلکه فیات-کرایسلر هم با خودروسازی ایران وارد همکاری مشترک خواهند شد. اساس این سناریو این است که پژو-سیتروئن راه را برای حضور شریک ایتالیایی-آمریکایی اش در ایران باز خواهد کرد.

  نقش آمریکایی‌ها در رفتن شرکا
پیش از آنکه به بررسی سناریوهای همکاری خودروسازی ایران و «استلانتیس» و اثرات ادغام پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر بپردازیم، ابتدا نگاهی می‌اندازیم به اتفاقات مشابه در گذشته و تاثیر آن بر صنعت خودروی کشور. نخستین باری که خودروسازی ایران از رد و بدل شدن سهام میان خودروسازان خارجی تاثیر گرفت، اوایل دهه ۸۰ بود. در آن دوران، همکاری نسبتا مناسبی بین یکی از خودروسازان بخش خصوصی کشور (کرمان موتور) و دووموتورز کره جنوبی شکل گرفته بود. دوو که در آن زمان جزو خودروسازان مشهور کره به حساب می‌آمد، سال ۷۰ همکاری خود را با کرمان خودرو (خودروساز بزرگ بخش خصوصی) آغاز کرد و نتیجه این همکاری تولید خودروهایی مانند «ماتیز» و «سی‌یلو» بود. همکاری این دو شرکت نزدیک به ۱۲ سال پایدار ماند؛ اما در نهایت دوویی‌ها ورشکست شدند و از بخت بد، جنرال موتورز سهام آنها را خرید و زمینه ساز خروج دوو از ایران شد. با توجه به تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا، دوو وقتی سهامش را به جنرال موتورز فروخت، چاره‌ای جز خداحافظی با کرمان موتوری‌ها نداشت؛ چون نه از طرف مالک آمریکایی‌اش مجاز به ماندن بود و نه سیاست‌های داخلی ایران اجازه تداوم حضور این خودروساز را می‌داد. جنرال موتورز اما یک بار دیگر زمینه‌ساز قطع ارتباط میان خودروسازی ایران و شریک خارجی‌اش شد. اواخر سال ۹۰ بود که خبر رسید پژو-سیتروئن با فروش ۷درصد از سهامش به جنرال موتورز آمریکا موافقت کرده است. در آن دوران پژو حضور پررنگی در صنعت و بازار خودروی ایران داشت، آن هم بی‌آنکه سرمایه‌گذاری خاصی انجام داده باشد. پژو در آن دوران از ناحیه فروش قطعات محصولاتی نسبتا قدیمی به خودروسازی ایران، درآمد خوبی داشت و همین حالا نیز پس از حدودا یک دهه، همان خودروها همچنان و با قیمت‌هایی چندین برابر شده، به فروش می‌روند. شاید اگر از خود پژویی‌ها هم سوال می‌شد که می‌خواهند همچنان در ایران بمانند، پاسخ شان مثبت بود؛ اما به هر حال چون یک سر ماجرا، جنرال موتورز آمریکا قرار داشت، این امکان برای خودروساز فرانسوی فراهم نشد. در نهایت پژو بلافاصله پس از فروش تنها ۷درصد از سهام خود به جنرال موتورز، مجبور به ترک ایران شد؛ اتفاقی که ایران خودرو را حسابی به دردسر انداخت و سبب افت شدید تولید این شرکت شد. پژو چند سال بعد و پس از امضای توافق هسته‌ای و برجام و در حالی که جنرال موتورز سهامش را پس داد، دوباره به ایران بازگشت و قراردادی جدید با آبی‌های جاده مخصوص امضا کرد. مشارکت جدید اما خیلی دوامی نداشت؛ زیرا با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، پژویی‌ها بار دیگر بی‌وفایی کردند و به همراه هموطنشان سیتروئن، ایران‌خودرو  و سایپا را تنها گذاشتند و رفتند.

  ایست به خودروساز فرانسوی
با توجه به تجربه‌های قبلی، سناریوی محتمل درباره آینده خودروسازی ایران و پژو-سیتروئن، تداوم قطع ارتباط آنها است. در حال حاضر که خودروسازی ایران تحریم است، پژو-سیتروئن امکان حضور در صنعت خودروی کشور را ندارد و طبق سناریوی موردنظر حتی اگر تحریم‌ها نیز کنار بروند، این خودروساز همچنان امکان همکاری با شرکت‌های ایرانی را نخواهد داشت. در واقع به‌دلیل اینکه پژو-سیتروئن حالا بخشی از «استلانتیس» است و کرایسلر آمریکا هم در این ائتلاف بزرگ سهم دارد، راه ورود این برند فرانسوی به «جاده مخصوص» بسته است. طبق قوانین آمریکا، شرکت‌های متعلق به این کشور اجازه حضور در ایران را ندارند و در ایران نیز برای آمریکایی‌ها فرش قرمز پهن نیست. بنابراین طبق این سناریو، پژو-سیتروئن اگر بخواهد پس از لغو تحریم‌ها دوباره به ایران بیاید، از طرف شریک آمریکایی‌اش (کرایسلر) تحت فشار قرار خواهد گرفت. جدا از این موضوع، نکته دیگر اینجاست که شاید اصلا پژوسیتروئن نیز دیگر تمایلی به آمدن به ایران نداشته باشد؛ زیرا به واسطه ادغام با فیات-کرایسلر، گام بلندی برای حضور در بازارهای بزرگ دنیا از جمله آمریکا برداشته است. در نهایت اینکه پژو-سیتروئن به‌دلیل بی‌وفایی‌های قبلی، در حال حاضر مغضوب ایرانی‌ها است و خیلی‌ها از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش‌تر اعلام کرده‌اند این خودروساز دیگر حق حضور در ایران را ندارد. حالا با توجه به ادغام پژو-سیتروئن با فیات-کرایسلر دست آنها برای راه ندادن خودروساز فرانسوی به ایران، بازتر از قبل شده است.

  جانشینان پژو
اگر فرض را بر این بگیریم که سناریوی نخست عملی شود، احتمالا رنو و خودروسازان چینی بیشترین نفع را از غیبت پژو در ایران خواهند برد. پژو سال‌ها اصلی‌ترین شریک صنعت خودروی ایران بوده و برخی دیگر از خودروسازان دنیا به خصوص رنو همواره سعی کرده‌اند جای آن را بگیرند؛ اما چندان توفیقی نداشته‌اند. حالا اگر فرض را بر این بگیریم که به واسطه تولد «استلانتیس» پای پژو از ایران بریده شود، فرصت بزرگی در اختیار امثال رنو و البته خودروسازان چینی قرار خواهد گرفت تا خود را در قالب شرکای اصلی خودروسازی ایران جا بیندازند. نیامدن پژو-سیتروئن به ایران اما احتمالا از دید خیلی‌ها برای خودروسازی کشور یک فرصت به شمار می‌رود. بسیاری از شهروندان ایرانی احتمالا از شنیدن این خبر که پژو دیگر به ایران نخواهد آمد، خوشحال خواهند شد؛ زیرا این موضوع را فرصتی برای حضور دیگر خودروسازان بزرگ دنیا در کشور می‌دانند. این نگاه به ماجرای پژو البته کمی خوش‌بینانه نیز به‌نظر می‌رسد؛ زیرا با توجه به فضای خاص کسب‌و‌کار در ایران و ضعف امنیت سرمایه‌گذاری و بالقوه بودن مساله تحریم، بزرگان خودروسازی جهان چندان میلی به حضور در ایران ندارند؛ ضمن آنکه در داخل نیز همواره سنگ‌اندازی‌هایی در این مسیر وجود داشته است. این موضوع اتفاقا در دوران پسابرجام به چشم آمد، تا جایی که در نهایت پژو-سیتروئن، رنو و چند شرکت چینی حاضر به حضور در خودروسازی کشور شدند. جدا از این مسائل اما حتی اگر همین رنو و چینی‌ها نیز تنها کاندیداهای پر کردن جای پژو در خودروسازی ایران باشند، رخ دادن این اتفاق به لغو تحریم‌ها علیه کشور نیز بستگی دارد. در حال حاضر خودروسازی کشور درگیر تحریم است و شرکت‌های خارجی از بیم جرایم مادی و معنوی آمریکایی‌ها زیر بار ریسک همکاری با ایرانی‌ها نمی‌روند. با این حساب تا وقتی ابرهای تیره تحریم کنار نروند، خودروسازان خارجی امکان بهره بردن از فرصت طلایی و البته احتمالی خلأ پژو در ایران را پیدا نخواهند کرد. 

شاید کرایسلر هم بیاید
اما طبق سناریوی دوم که البته بسیار خوش‌بینانه به‌نظر می‌رسد و احتمال رخ دادن آن حداقل در کوتاه مدت کم است، نه تنها پژو-سیتروئن به ایران باز خواهد گشت، بلکه فیات-کرایسلر را هم با خود به «جاده مخصوص» خواهد آورد. عملی شدن این سناریو البته منوط به رخ دادن چند اتفاق است که مهم‌ترین آنها ریشه‌ای سیاسی دارد. در اولین قدم باید تحریم‌ها کنار بروند؛ زیرا تا وقتی تحریم هست، امکان حضور حتی خودروسازان درجه دو نیز در ایران نیست چه برسد به امثال فیات-کرایسلر. اتفاق بعدی، اصلاح روابط ایران و آمریکا به نحوی است که دو طرف حداقل در مسائل اقتصادی با هم کنار بیایند و ممنوعیت‌های مربوط به همکاری و ارتباط شرکت‌هایشان با یکدیگر را بردارند. اتفاق سوم نیز این است که «استلانتیس» از میل و انگیزه کافی برای حضور در ایران برخوردار باشد. با توجه به پیش‌شرط‌های موردنظر، به‌نظر می‌رسد سناریوی دوم فعلا احتمال بسیار کمی برای عملی شدن دارد و شاید تنها اتفاقی که (آن هم با احتمال کم) ممکن است رخ دهد، صدور مجوز فعالیت محدود پژو در صنعت و بازار خودروی ایران باشد.

 

انتهای پیام/و

تولد چهارمین خودروساز بزرگ جهان.
کد خبر : 4460
گروه : اقتصادی
تاریخ انتشار : 5 سال پیش
پرینت
کپی لینک کوتاه

برچسب ها

اقتصادی
خودرو
سبزوار
سبزوارنیوز
سربداران

اخبار مرتبط

  • حسین علی‌اکبرپور: بیش از 80 درصد تولید و تأمین چرم طبیعی کشور در این شهرک انجام می‌شود
  • تاراج زمین روستاییان به بهانه طرح ملی راه آهن/ آیا زد و بندی در کار است؟
  • درخشش دختران سبزواری در شانزدهمین کنفرانس تحلیل پوششی داده‌ها و علوم تصمیم
  • قیمت طلا و سکه دوباره تکان خورد
  • سکه وارد کانال جدید قیمتی شد
  • عرضه بنزین سوپر وارداتی تا آخر سال
  • ساعت کاری بانک‌ها تغییر کرد
  • قیمت سکه «حساس» شد
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۴ دی‌ماه ۱۴۰۳
  • ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان سود سهام عدالت برای این افراد واریز شد

ویژه ها

  • قرعه سخت ایران در رقابتهای قهرمانی هندبال مردان آسیا

  • در حاشیه نشست رسانه‌ای استاد داود آزاد و گروه داروگ

  • یخ زدن مرزبان جوان در سرمای منفی ۱۸ درجه

  • قیمت طلا و سکه دوباره تکان خورد

  • کیفیت هوای تهران صبح سه شنبه ۱۱ دی

  • سکه وارد کانال جدید قیمتی شد

  • بارش‌ها در سبزوار ۱۲ درصد کاهش یافت

  • برخورد ۲ دستگاه سواری در سبزوار چهار زخمی داشت

  • قیمت سکه «حساس» شد

  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۴ دی‌ماه ۱۴۰۳

  • ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان سود سهام عدالت برای این افراد واریز شد

جدیدترین اخبار

  • دباغی‌مقدم در حال نگارش متن نمایشنامه‌ای بر اساس تاریخ بیهقی

  • جواد دباغی‌مقدم 9 جلد کتاب‌های تألیفی خود را تقدیم کیوان صادقی کرد

  • حق مردم دیار سربداران برخورداری از یک هتل 5 ستاره بود

  • ورزش باید عمومی و مردمی اداره شود و حاکمیت بجای تصدی‌گری، از ورزش حمایت کند

  • تلخ و شیرین 4 هفته نخست / از بداخلاقی و اهانت کازرونی‌ها به سبزوار تا پیروزی در اراک

  • نیروی زمینی سبزوار در اصفهان یا تهران به اردو می‌رود

  • رکوردشکنی هیأت هندبال سبزوار ادامه دارد

  • نخستین نشست رسانه‌ای باشگاه نیروی زمینی سبزوار

  • پیگیر اخذ مجوز تلوزیون اینترنتی برای پخش زنده تمامی بازیها در لیگ برتر هستیم

  • زندگی‌نوشت جواد دباغی‌مقدم به روایت کتاب سخنوران سبزوار اثر استاد حسن مروجی

  • لیگ برتر پس از بازی با استقلال کازرون بیش از یک ماه تعطیل خواهد شد

  • تماشاگران زن، همچنان محروم از دیدن بازی تنها نماینده لیگ برتر خراسان رضوی

  • جایزه پیراهن «نیروی زمینی سبزوار» برای بهترین تحلیل

  • قرعه سخت ایران در رقابتهای قهرمانی هندبال مردان آسیا

  • مدیران سبزواری، پیگیر هندبال سبزوار در لیگ برتر هستند

  • آبروداری دکتر قاسمی و بزرگان هندبال برای دیار سربداران

  • قاسمی: روابط عمومی به نقدها و حاشیه ها توجه نکند، دغدغه مردم سبزوار هندبال است

  • نیروی زمینی سبزوار رسانه رسمی و اختصاصی خودش را معرفی کرد

  • جواد دباغی مقدم: طی 46 سال گذشته اثر فاخری از آثار اهالی قلم پس از انقلاب، تولید نشده است!

  • در حاشیه نشست رسانه‌ای استاد داود آزاد و گروه داروگ

  • دست و رو نشسته‌هایی که همچنان چوب لای چرخ هندبال می‌کنند

  • «گوسفند نانجیب» بازنویسی و این بار در چند کشور اروپایی و امریکایی منتشر خواهد شد

  • لطفا تا دیر نشده نسبت به اجرای مصوبات حمایتی از ورزش خراسان اقدام کنید

  • تصاویری از نخستین لحظه شکل گیری جنین انسان

  • حسین علی‌اکبرپور: بیش از 80 درصد تولید و تأمین چرم طبیعی کشور در این شهرک انجام می‌شود

  • خیام و شیوه زیست ایرانی

  • تاراج زمین روستاییان به بهانه طرح ملی راه آهن/ آیا زد و بندی در کار است؟

  • درخشش دختران سبزواری در شانزدهمین کنفرانس تحلیل پوششی داده‌ها و علوم تصمیم

  • آیا خلق اثر هنری بدون دخالت انسان می‌تواند معنای هنری و اصالت پذیری داشته باشد؟

  • استقلال تهران با برتری در قطر مقابل الریان به مرحله حذفی چمپیونزلیگ آسیا صعود کرد

  • خراسانی‌ها نقش موثری در چگونگی ارائه خدمات سازمان بهزیستی کشور داشته‌اند (بخش نخست)

  • یخ زدن مرزبان جوان در سرمای منفی ۱۸ درجه

  • قیمت نان ۲ برابر شد؟

  • قیمت طلا و سکه دوباره تکان خورد

  • این ۶ خوراکی را با موز نخورید

  • معرفی شش مقصد گردشگری محبوب در سال ۲۰۲۵

  • اعلام جزییات ثبت نام سفر عمره مفرده برای ۳ ماه آینده

  • کیفیت هوای تهران صبح سه شنبه ۱۱ دی

  • سکه وارد کانال جدید قیمتی شد

  • کشف حدود ۲ هزار عدد قرص‌ غیرمجاز در سبزوار

آرشیو اخبار

پر بازدیدترین اخبار

  • هفته
  • ماه
  • سال
  • حق مردم دیار سربداران برخورداری از یک هتل 5 ستاره بود

  • ورزش باید عمومی و مردمی اداره شود و حاکمیت بجای تصدی‌گری، از ورزش حمایت کند

  • جواد دباغی‌مقدم 9 جلد کتاب‌های تألیفی خود را تقدیم کیوان صادقی کرد

  • دولت، جزایر ایرانی خلیج فارس را به جاذبه‌های گردشگری تبدیل نماید

  • دباغی‌مقدم در حال نگارش متن نمایشنامه‌ای بر اساس تاریخ بیهقی

  • جایزه پیراهن «نیروی زمینی سبزوار» برای بهترین تحلیل

  • لیگ برتر پس از بازی با استقلال کازرون بیش از یک ماه تعطیل خواهد شد

  • نیروی زمینی سبزوار رسانه رسمی و اختصاصی خودش را معرفی کرد

  • تصاویری از نخستین لحظه شکل گیری جنین انسان

  • لطفا تا دیر نشده نسبت به اجرای مصوبات حمایتی از ورزش خراسان اقدام کنید

  • قرعه سخت ایران در رقابتهای قهرمانی هندبال مردان آسیا

  • آبروداری دکتر قاسمی و بزرگان هندبال برای دیار سربداران

  • «گوسفند نانجیب» بازنویسی و این بار در چند کشور اروپایی و امریکایی منتشر خواهد شد

  • پیگیر اخذ مجوز تلوزیون اینترنتی برای پخش زنده تمامی بازیها در لیگ برتر هستیم

  • تماشاگران زن، همچنان محروم از دیدن بازی تنها نماینده لیگ برتر خراسان رضوی

  • زندگی‌نوشت جواد دباغی‌مقدم به روایت کتاب سخنوران سبزوار اثر استاد حسن مروجی

  • دست و رو نشسته‌هایی که همچنان چوب لای چرخ هندبال می‌کنند

  • مدیران سبزواری، پیگیر هندبال سبزوار در لیگ برتر هستند

  • قاسمی: روابط عمومی به نقدها و حاشیه ها توجه نکند، دغدغه مردم سبزوار هندبال است

  • جواد دباغی مقدم: طی 46 سال گذشته اثر فاخری از آثار اهالی قلم پس از انقلاب، تولید نشده است!

  • در حاشیه نشست رسانه‌ای استاد داود آزاد و گروه داروگ

  • حق مردم دیار سربداران برخورداری از یک هتل 5 ستاره بود

  • رکوردشکنی هیأت هندبال سبزوار ادامه دارد

  • از برند «هندبال» تا امروز، هیچ بهره‌ی تجاری و اقتصادی نبرده‌ایم! چرا؟

  • ورزش باید عمومی و مردمی اداره شود و حاکمیت بجای تصدی‌گری، از ورزش حمایت کند

  • نیروی زمینی سبزوار در اصفهان یا تهران به اردو می‌رود

  • نخستین نشست رسانه‌ای باشگاه نیروی زمینی سبزوار

  • تلخ و شیرین 4 هفته نخست / از بداخلاقی و اهانت کازرونی‌ها به سبزوار تا پیروزی در اراک

  • جواد دباغی‌مقدم 9 جلد کتاب‌های تألیفی خود را تقدیم کیوان صادقی کرد

  • دولت، جزایر ایرانی خلیج فارس را به جاذبه‌های گردشگری تبدیل نماید

  • دباغی‌مقدم در حال نگارش متن نمایشنامه‌ای بر اساس تاریخ بیهقی

  • قیمت نان ۲ برابر شد؟

  • 104 معتاد متجاهر در سبزوار جمع آوری شد

  • برج میلاد تعطیل شد

  • شکارچی غیرمجاز قوچ وحشی در سبزوار دستگیر شد

  • یخ زدن مرزبان جوان در سرمای منفی ۱۸ درجه

  • سود سهام عدالت در شب یلدا واریز می شود

  • پروازهای فرودگاه سبزوار افزایش یافت

  • ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان سود سهام عدالت برای این افراد واریز شد

  • پیشرفت سرشماری کشاورزی سبزوار از ۹۰ درصد گذشت

  • سازمان حج و زیارت اطلاعیه داد

  • برخورد ۲ دستگاه سواری در سبزوار چهار زخمی داشت

  • قیمت طلا و سکه افزایش یافت

  • سه بیمارستان سبزوار عنوان درجه یک اعتباربخشی کسب کردند

  • این ۶ خوراکی را با موز نخورید

  • 40 درصد از ظرفیت کاروان حج هنوز خالی است

  • سکه وارد کانال جدید قیمتی شد

  • اعلام جزییات ثبت نام سفر عمره مفرده برای ۳ ماه آینده

  • یک عقاب طلایی تحویل محیط زیست سبزوار شد

  • کیفیت هوای تهران صبح سه شنبه ۱۱ دی

  • قیمت طلا و سکه دوباره تکان خورد

  • معرفی شش مقصد گردشگری محبوب در سال ۲۰۲۵

  • قیمت سکه «حساس» شد

  • گواهی ولادت الکترونیکی شد

  • عرضه بنزین سوپر وارداتی تا آخر سال

  • استقلال تهران با برتری در قطر مقابل الریان به مرحله حذفی چمپیونزلیگ آسیا صعود کرد

  • رفتار خبرنگاران سبزواری درخور و شایسته نیست

  • تاراج زمین روستاییان به بهانه طرح ملی راه آهن/ آیا زد و بندی در کار است؟

  • خیام و شیوه زیست ایرانی

  • این دو اسم رکورددار نام‌های دختران ایرانی

  • افزایش قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۳ دی‌ ۱۴۰۳

  • این مواد خوراکی را صبح‌ها مصرف نکنید

  • کشف حدود ۲ هزار عدد قرص‌ غیرمجاز در سبزوار

  • ساعت کاری بانک‌ها تغییر کرد

  • کشف یک شمشیر شگفت‌انگیز

  • بارش‌ها در سبزوار ۱۲ درصد کاهش یافت

  • آرشیو خبر
  • آرشیو یادداشت
  • سبزوار
زندگی نامه حاج قاسم سلیمانی از تولد تا شهادتزندگی نامه شهید قاسم سلیمانی pdfزندگی نامه سردار سلیمانی برای کودکانزندگی نامه شهید قاسم سلیمانیتحقیق در مورد حاج قاسم سلیمانیزندگی نامه شهید سلیمانیزندگینامه قاسم سلیمانیخلاصه زندگی نامه سردار سلیمانیزندگی نامه قاسم سلیمانیایرج مهدیانناصر عبداللهیدکتر انوشهشهید قاسم سلیمانیزندگی نامه شهید حاج قاسم سلیمانیزندگینامه حاج قاسم سلیمانیزندگی نامه حاج قاسم سلیمانیزندگینامه شهید قاسم سلیمانیزندگینامه سردار سلیمانیزندگی نامه سردار سلیمانیخبرهای جدید شهرستان سبزوارجدیدترین اخبار سبزوارقانون جدید شهرداری سبزوارشهردار سبزوار کیستسید علی کوشکیمناطق شهرداری سبزواربودجه شهرداری سبزواراخبار شهرداری سبزوارشهرداری سبزوارتیراندازی در سبزواراخبار سبزوار انتخاباتثبت محل سکونتطلال ناجیاتاق اصناف سبزوارخبر های سبزوارمحمد سالاریممنوع التصویر شدن مجری به علت رابطه نامشروعدکتر محمد مصدقشورای شهر سبزوارروسیه توییتر را جریمه کردشاهرخ خانمعجزات آیت الله سیستانیاگر کرونا گرفتیم چه کنیموزیر ورزش استقلال را نابود میکنمدکتر محسن مقدمی کرونا تریاکسبزوار اقتصادیسبزوار سیاسیاستان سبزوارسبزوار رضاییدادگاه میکونوساگر کرونا گرفتیم باید چکار کنیم؟تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری کلید خورداخبار استان سبزواراخبار سیاسی سبزواراخبار روز سبزواراخبار جدید سبزوارشهرستان سبزوارشهر سبزواراستان سبزوارزندگینامه محمود دولت آبادی سبزوارزندگینامه محمود دولت آبادیاخبار سربداراناخبار سبزوارگردشگریگردشگریارزش سهام عدالتبازگشت حاج احمد متوسلیانبازگشت حاج احمد متوسلیانحمید رساییحمید رساییامیر تتلوکمک رسانی به داعشسبزوارآستان قدس رضوی