پایگاه خبری تحلیلی دیار سربداران

همه چیز درباره سنگ بنای راه آهن ایران، از قاجار تا پهلوی، وقتی فوزیه «سمیه» می شود,سبزوار نیور,اخبار جدید و روز شهرستان,استان سبزوار,سیاسی,اجتماعی,همه چیز درباره سنگ بنای راه آهن ایران، از قاجار تا پهلوی، وقتی فوزیه «سمیه» می شود,فرهنگی,ورزشی,گردشگری,شهری,اقتصادی,سلامت,همه چیز درباره سنگ بنای راه آهن ایران، از قاجار تا پهلوی، وقتی فوزیه «سمیه» می شود

Sabzevar News
  • خانه
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • گردشگری
  • هنر و ادب
  • اجتماعی
  • ورزش
  • یادداشت
  • سلامت
  • ویژه
  • درباره ما
  • تماس با ما
Monday , Jun 16 , 2025
صفحه نخستاخبارهمه چیز درباره سنگ بنای راه آهن ایران، از قاجار تا پهلوی، وقتی فوزیه «سمیه» می شود

اختصاصی

  • خیام و شیوه زیست ایرانی

    خیام و شیوه زیست ایرانی

  • آیا خلق اثر هنری بدون دخالت انسان می‌تواند معنای هنری و اصالت پذیری داشته باشد؟

    آیا خلق اثر هنری بدون دخالت انسان می‌تواند معنای هنری و اصالت پذیری داشته باشد؟

  • جراحی ورزش سبزوار نیازمند تسلط و آرامش است

    جراحی ورزش سبزوار نیازمند تسلط و آرامش است

  • امیرمسعود و جوانان گمنام، همچنان سبزوار را در فهرست پیشتازان اقتصاد و تجارت حفظ کرده‌اند

    امیرمسعود و جوانان گمنام، همچنان سبزوار را در فهرست پیشتازان اقتصاد و تجارت حفظ کرده‌اند

  • برای سالروز آسمانی شدن استاد حسین قندی

    برای سالروز آسمانی شدن استاد حسین قندی

  • پل ابریشمین «محمود دولت‌آبادی» با خوانندگان کتاب را حفظ کنیم

    پل ابریشمین «محمود دولت‌آبادی» با خوانندگان کتاب را حفظ کنیم

یادداشت

  • رفتار خبرنگاران سبزواری درخور و شایسته نیست

    رفتار خبرنگاران سبزواری درخور و شایسته نیست

  • داستان واره: طعم انقلاب

    داستان واره: طعم انقلاب

  • بضاعت مناسب گردشگری در حاشیه یخدان ها-بخش نخست

    بضاعت مناسب گردشگری در حاشیه یخدان ها-بخش نخست

  • فدراسیون فوتبال یا فدراسیون حمایت همه‌جانبه از تیم‌های خاص!؟

    فدراسیون فوتبال یا فدراسیون حمایت همه‌جانبه از تیم‌های خاص!؟

  • خرید کارخانه سیمان فرجاد سبزوار، ریسک بزرگ زندگی من در صنعت بود

    خرید کارخانه سیمان فرجاد سبزوار، ریسک بزرگ زندگی من در صنعت بود

  • آقای کلینزمن آماده واکنش هواداران ایرانی باشید

    آقای کلینزمن آماده واکنش هواداران ایرانی باشید

واگذاری سمیه به لرستان

همه چیز درباره سنگ بنای راه آهن ایران، از قاجار تا پهلوی، وقتی فوزیه «سمیه» می شود

همه چیز درباره سنگ بنای راه آهن ایران، از قاجار تا پهلوی، وقتی فوزیه «سمیه» می شود

سربداران - راه‌آهن سراسری ایران اواخر مرداد ۱۳۱۷ به پایان رسیده است؛ سوم شهریور همان سال، دو خط شمال و جنوب در ایستگاه راه‌آهن «فوزیه» به هم می‌رسند و بهره‌برداری از این خط طویل ریلی آغاز می‌شود.

به گزارش سبزوارنیوز ، ایستگاه راه آهن «فوزیه» که حالا به «سمیه» تغییر نام داده، تا چند سال قبل جزیی از حوزه ریلی استان مرکزی بود، اما حالا به حوزه استان لرستان ملحق شده است. 

ایستگاه سمیه مرتفع‌ترین نقطه ریلی کشور هم هست. این ایستگاه ۲۲۱۷ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و ما به سمت ایستگاه سمیه می‌رویم؛ برای دیدار از مکانی که ۸۳ سال قبل، اتصال دو خط ریلی شمال و جنوب در آن رقم خورده است. 

 

راه‌آهن سراسری، از قاجار تا پهلوی

اولین خط قطار، در ۱۲۲۷ شمسی از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی کشیده شده است. بقایای این مسیر هنوز وجود دارد. ۳۴ سال بعد، در ۱۲۶۱ شمسی خط تراموایی بین تهران و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (شاه‌عبدالعظیم) کشیده می‌شود. این تراموا در حافظه پایتخت‌نشین‌ها به عنوان «ماشین دودی» ثبت شده است. 

سال ۱۲۶۵ شمسی خط راه‌آهن محمودآباد به آمل احداث می‌شود که قرار بوده تا تهران ادامه یابد، اما با کارشکنی‌های پیمانکارهای بلژیکی به شکست می‌انجامد. ۳۰ سال بعد روس‌ها راه‌آهن جلفا به تبریز و صوفیان به شرفخانه را می‌سازند اما این راه‌آهن به دلیل نبود لوکوموتیو بی‌استفاده می‌ماند تا اینکه مجلس شورای ملی در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۰۴ به درخواست دولت، پرداخت مبلغ یکصد و هفتاد هزار تومان را به تصویب می‌رساند که بخشی از آن هزینه خرید لوکوموتیو و واگن و راه‌اندازی راه‌آهن جلفا به تبریز شود. این راه‌آهن، هنوز هم در حال بهره‌برداری است. 

در سال ۱۲۹۷انگلیسی‌ها راه‌آهنی از بوشهر تا برازجان به طول ۶۰ کیلومتر می‌کشند که بیشتر جنبه نظامی داشته. با خروج نیروهای انگلیسی این راه‌آهن هم بی‌استفاده می‌ماند تا اینکه در سال ۱۳۱۱ دولت، با هزینه ۴۰۰هزار تومان، این راه‌آهن را دوباره فعال می‌کند.

در نوزدهم آذر ۱۳۰۳ طرحی به امضای نمایندگان مجلس می‌رسد که انحصار کامل واردات «قند و شکر و چای و شیرینی‌جات» را به دولت واگذار کند تا دولت در ازای صدور مجوز واردات این کالاها برای هر تاجر، از هر یک من قند یا شکر یا شیرینی‌جات، دو قران، و از هر یک من چای، شش قران دریافت کند و درآمد حاصله آن برای ساخت راه‌آهن هزینه کند. طرح در نهم خرداد ۱۳۰۴ به تصویب می‌رسد و بودجه ساخت راه آهن و احداث کارخانه ذوب آهن برای تامین قطعات، از این راه فراهم می‌شود. 

در سال ۱۳۰۶ قرارداد نقشه‌برداری برای احداث خطوط راه‌آهن با کمپانی آمریکایی و شرکت‌های آلمانی بسته می‌شود و بهره‌برداری کامل از راه‌آهن در سال ۱۳۱۴ آغاز می‌شود و سی‌ام بهمن ۱۳۱۵ راه‌آهن به تهران می‌رسد. 

خط قم- یزد هم از نهم آذر ۱۳۱۷ از قم آغاز و نوزدهم خرداد بهره‌برداری آن آغاز می‌شود. آخرین قطعه این راه‌آهن هم در ایستگاه فوزیه یا سمیه فعلی، کار گذاشته می‌شود و عملا دو خط اصلی راه‌آهن به هم می‌پیوندد. مراسم افتتاح این ایستگاه که مراسم اتصال این خط اصلی راه‌آهن سراسری هم هست، روز سوم شهریورهمان سال با حضور پهلوی اول، برگزار می‌شود و بعد از آن، از این روز به عنوان روز راه‌آهن یاد می‌شود. 

 

تماشای مناظر پیش رو، از کابین راننده قطار

در این سفر تنها نیستم. شانس یاری‌ام کرده و با یکی از لوکوموتیوران‌های قدیمی همسفر شده‌ام؛ کسی که به خاطر تجارب فراوانش حالا سال‌هاست در جایگاه استادی و آموزش رانندگان قطار فعالیت دارد. حسن ملک‌حسینی، ۶۲ سال دارد و ۴۰ سال است که در پیچاپیچ خطوط آهنی از شمال تا جنوب و شرق تا غرب کشور و حتی خطوط فرامرزی را پیموده. اگرچه خلاف قوانین راه آهن است، اما او به‌خاطر گزارشی که قرار است برای مردم بنویسم، مرا به کابین راننده هدایت می‌کند تا هم فضای کابین را ببینم و هم مناظر و محدوده خط ریلی را. ملک‌حسینی، حتی پیش از آن که کارش را در راه‌آهن آغاز کند، عاشق قطار بوده است. بعد هم که در راه‌آهن مشغول به کار شده، سال‌ها طول کشیده تا لوکوموتیوران بشود. مسیرهای ریلی را مثل کف دستش می‌‎شناسد. می‎‌داند کدام ایستگاه قطار، نزدیک‌ترین ایستگاه به هر کدام از شهرهاست. خاطرات فراوانی دارد از سفر روی ریل‌های آهنی؛ از بچه‌هایی که در قطار به دنیا آمده‌اند و آدم‌هایی که آخرین مناظرشان را از پشت شیشه‌های قطار تماشا کرده‌اند؛ از رزمنده‌هایی که با همین واگن‌ها عازم جبهه شده‌اند و نوعروس‌هایی که اولین سفر مشترک‌شان را با همین قطارها تجربه کرده‌اند.

 

سفر با قطار، جزو ایمن‌ترین سفرهاست

هرچه از ایستگاه دورتر می‌شویم سرعت قطار بیشتر می‌شود. از شیشه کابین راننده قطار، نمای بازی از مسیر پیش رو می‌شود دید؛ مسیری که دو خط موازی با هم، در آن پیچ و تاب خورده‌اند و پیش رفته‌اند. اگرچه امسال بارندگی کم بوده و طبیعت جانی ندارد، اما در مسیر از میان باغ‌ها می‌گذرد و میوه‌های آویزان بر شاخه‌ها در تلالو نور خورشید میان برگ‌های سبز درختان می‌درخشند. نگاهم خیره به خط آهنی است که مسیر سر بالایی‌اش از کابین راننده به وضوح پیداست و غرق زیبایی طبیعت است. 

ملک‌حسینی از نحوه کشیه دن قطار توسط لوکوموتیو شروع می‌کند و این که موتور محرکه لوکوموتیوها در این سال‌ها چه تغییراتی کرده‌اند، پرحوصله توضیح می‌دهد. در بین توضیحاتش تأکید می‌کند «سفر با قطار، جزو ایمن‌ترین سفرهاست.» 

متوجه گذر زمان نمی‌شوم که تابلو ایستگاه سمنگان، اولین ایستگاه مسیر با کم شدن سرعت نمودار می‌شود؛ ایستگاهی در ۱۶ کیلومتری اراک. این‌جا یک خط از خط اصلی جدا می‌شود و به شرکت پتروشیمی و نیروگاه می‌رود. سرعت زیادتر می‌شود و دورنمایی از دو شرکت بزرگ که خط دوم به آن جا منتهی می‌شود، پیداست. 

 

ملک حسینی از هر کدام از این ایستگاه‌ها خاطره‌ای دارد

از روستای جمال‌آباد و پل کوتاهش که می‌گذریم، شیب تمام می‌شود و قطار در مسیری مستقیم، سوت‌زنان به پیش می‌رود تا به ایستگاه شازند می‌رسیم؛ ایستگاه، نزدیک کارخانه نیمه مخروبه قند شازند است که زمانی نه‌تنها کل کشور بلکه بخشی از خاورمیانه را با تولیداتش تغذیه می‌کرد و این روزها به‌کل خوابیده است. 

 

ایستگاه سمیه، مرتفع‌ترین ایستگاه راه‌آهن

سرعت در هنگام عبور از تقاطع دو خط ریلی و آسفالت کم می‌شود. اینجا دوباره خط در مسیری با شیب رو به بالا پیش می‌روند. درختان غرق در میوه، از پشت شیشه‌های لوکوموتیو، دلربایی می‌کنند. در عبوراز گذرگاه‌ها، جایی که قطار از جلوی خودروهای ایستاده پشت توقفگاه روستای پلنگ‌در می‌گذرد، شاخه‌های درختان آن‌قدر نزدیک است که احساس می‌کنی اگر دست دراز کنی می‌توانی یکی از هلوهای آبدار یا خوشه سبز گردوهای رقصان بر شاخه را بچینی. 

در سفرهایش، بارها از ایستگاه سمیه هم گذشته است. معتقد است این ایستگاه از آن ایستگاه‌هایی است که در همه این سال‌ها تغییر چندانی نکرده است. توضیح می‌دهد که «از اراک به سمیه تمامی مسیر سربالایی است از شیب ۵ تا ۱۵هزار در نوسان است تا جایی که به مرتفع‌ترین مکان نسبت به سطح دریا می‌رسیم که نزدیک همین ایستگاه سمیه است.» روی یک صندلی در لوکوموتیو نشسته‌ام و دارم روی خط آهن پیش می‌روم. برای ساعتی، انگار از همه تعلقات زندگی جدا شده‌ام و آرام و سبک، فقط به رفتن فکر می‌کنم؛ به گذشتن و دیدن منظره‌های تازه. ملک‌حسینی می‌گوید: «عمر من هم مثل همه لوکوموتیوران‌ها، در همین سفرهای مدام گذشت؛ روی همین ریل‌های آهنی.» 

 

سفر به ۸۳ سال پیش از این

لوکوموتیوران پرسابقه هنوز دارد از خاطرات قدیمش می‌گوید. قطار از سه تونل کوتاه پشت سر هم با تاریکی‌های موقت و پی در پی و ترانشه‌های برف‌گیر سمت چپ ریل می‌گذرد. صدای سوت بلند در کلام سخنگو می‌پیچد و بلندگوی قطار رسیدن به ایستگاه سمیه را اعلام می‌کند. بلاخره به ایستگاه سمیه رسیده‌ایم. 

در ایستگاه سمیه نخستین چیزی که چشمم را مجذوب می‌کند معماری قدیمی ایستگاه است. ساختمان‌های اداری ایستگاهی که از زمان جنگ جهانی همچنان روی پا مانده و دو ستون مرمرین که قطار از میان آن عبور می‌کند؛ ستون‌هایی مکعب شکل به ابعاد یک در دو متر؛ ارتفاعی هفت‌متری که دروازه‌ای ساخته‌اند برای ورود قطار به ایستگاه. انگار در زمان به عقب رفته‌ام؛ به ۸۳ سال پیش؛ و مهندسان جوان را می‌بینم که می‌روند و می‌آیند و آخرین جزئیات را چک می‌کنند تا قطار به ایستگاه برسد.

استاد ملک‌حسینی می‌گوید تا اوایل انقلاب این ستون‌ها با یک سنگ افقی به هم متصل بودند که بر روی آن، نوشته‌ای حکاکی شده بود که تاریخ افتتاح ایستگاه را بیان می‌کرد؛ حالا اما از آن سنگ‌نوشته خبری نیست. اما ایستگاه سمیه هنوز سرپاست تا نشان بدهد که صنعت حمل و نقل ریلی، در ایران، حالا دیگر یک صنعت بومی است که سابقه‌ای طولانی دارد./میراث آریا

 

 

 

 

انتهای پیام/د

همه چیز درباره سنگ بنای راه آهن ایران، از قاجار تا پهلوی، وقتی فوزیه «سمیه» می شود.
کد خبر : 6830
گروه : گردشگری
تاریخ انتشار : 4 سال پیش
پرینت
کپی لینک کوتاه

برچسب ها

راه آهن
رشت پیربازار
ماشین دودی
ایستگاه فوزیه
ایستگاه سمیه
لرستان
ایستگاه مرتفع
قاجار پهلوی
راه آهن سراسری
دستک راه آهن
سبزوارنیوز

اخبار مرتبط

  • معرفی شش مقصد گردشگری محبوب در سال ۲۰۲۵
  • اعلام جزییات ثبت نام سفر عمره مفرده برای ۳ ماه آینده
  • کشف یک شمشیر شگفت‌انگیز
  • 40 درصد از ظرفیت کاروان حج هنوز خالی است
  • برج میلاد تعطیل شد
  • جزئیات ثبت نام عمره در تهران و ۱۵ استان دیگر
  • اعلام نرخ‌های هزینه سفر به عتبات عالیات
  • دینار عراق چه قیمتی پیدا کرد؟
  • حدود چهار میلیارد ریال برای مرمت آرامگاه حکیم سبزواری اختصاص یافت
  • پیشنهاد ۲۰ بنای تاریخی سبزوار برای ثبت ملی

ویژه ها

  • یخ زدن مرزبان جوان در سرمای منفی ۱۸ درجه

  • قیمت طلا و سکه دوباره تکان خورد

  • کیفیت هوای تهران صبح سه شنبه ۱۱ دی

  • سکه وارد کانال جدید قیمتی شد

  • بارش‌ها در سبزوار ۱۲ درصد کاهش یافت

  • برخورد ۲ دستگاه سواری در سبزوار چهار زخمی داشت

  • قیمت سکه «حساس» شد

  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۴ دی‌ماه ۱۴۰۳

  • ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان سود سهام عدالت برای این افراد واریز شد

  • افزایش قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۳ دی‌ ۱۴۰۳

  • شکارچی غیرمجاز قوچ وحشی در سبزوار دستگیر شد

جدیدترین اخبار

  • حسین علی‌اکبرپور: بیش از 80 درصد تولید و تأمین چرم طبیعی کشور در این شهرک انجام می‌شود

  • خیام و شیوه زیست ایرانی

  • تاراج زمین روستاییان به بهانه طرح ملی راه آهن/ آیا زد و بندی در کار است؟

  • درخشش دختران سبزواری در شانزدهمین کنفرانس تحلیل پوششی داده‌ها و علوم تصمیم

  • آیا خلق اثر هنری بدون دخالت انسان می‌تواند معنای هنری و اصالت پذیری داشته باشد؟

  • استقلال تهران با برتری در قطر مقابل الریان به مرحله حذفی چمپیونزلیگ آسیا صعود کرد

  • خراسانی‌ها نقش موثری در چگونگی ارائه خدمات سازمان بهزیستی کشور داشته‌اند (بخش نخست)

  • یخ زدن مرزبان جوان در سرمای منفی ۱۸ درجه

  • قیمت نان ۲ برابر شد؟

  • قیمت طلا و سکه دوباره تکان خورد

  • این ۶ خوراکی را با موز نخورید

  • معرفی شش مقصد گردشگری محبوب در سال ۲۰۲۵

  • اعلام جزییات ثبت نام سفر عمره مفرده برای ۳ ماه آینده

  • کیفیت هوای تهران صبح سه شنبه ۱۱ دی

  • سکه وارد کانال جدید قیمتی شد

  • کشف حدود ۲ هزار عدد قرص‌ غیرمجاز در سبزوار

  • بارش‌ها در سبزوار ۱۲ درصد کاهش یافت

  • برخورد ۲ دستگاه سواری در سبزوار چهار زخمی داشت

  • آنفلوآنزا در راس ویروس‌های در گردش کشور

  • کشف یک شمشیر شگفت‌انگیز

  • عرضه بنزین سوپر وارداتی تا آخر سال

  • ساعت کاری بانک‌ها تغییر کرد

  • قیمت سکه «حساس» شد

  • ۴۵۰ سبزواری آموزش‌ سوادآموزی دیدند

  • یک عقاب طلایی تحویل محیط زیست سبزوار شد

  • سه بیمارستان سبزوار عنوان درجه یک اعتباربخشی کسب کردند

  • گواهی ولادت الکترونیکی شد

  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۴ دی‌ماه ۱۴۰۳

  • ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان سود سهام عدالت برای این افراد واریز شد

  • این دو اسم رکورددار نام‌های دختران ایرانی

  • افزایش قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۳ دی‌ ۱۴۰۳

  • هر ایرانی صاحب یک امضای دیجیتال می‌شود

  • شکارچی غیرمجاز قوچ وحشی در سبزوار دستگیر شد

  • 104 معتاد متجاهر در سبزوار جمع آوری شد

  • پروازهای فرودگاه سبزوار افزایش یافت

  • 40 درصد از ظرفیت کاروان حج هنوز خالی است

  • سازمان حج و زیارت اطلاعیه داد

  • این مواد خوراکی را صبح‌ها مصرف نکنید

  • برج میلاد تعطیل شد

  • قیمت طلا و سکه افزایش یافت

آرشیو اخبار

پر بازدیدترین اخبار

  • هفته
  • ماه
  • سال
  • دختر ایرانی قهرمان تنیس سطح یک آسیا شد

  • فرصت ۳ روزه بیرانوند و ترابی برای بازگشت به پرسپولیس!

  • بیرانوند باز هم با پرسپولیس فسخ کرد

  • ۱۰ پژوهشگر دانشگاه سبزوار در زمره دانشمندان برتر جهان

  • پیشنهاد ۲۰ بنای تاریخی سبزوار برای ثبت ملی

  • جزئیات ثبت نام عمره در تهران و ۱۵ استان دیگر

  • چه تعداد زائر ایرانی در عربستان حضور دارند؟

  • چند ایرانی در مراسم حج فوت شدند؟

  • دینار عراق چه قیمتی پیدا کرد؟

  • حدود چهار میلیارد ریال برای مرمت آرامگاه حکیم سبزواری اختصاص یافت

  • رضا رویگری مجدد سکته کرد

  • سود سهام عدالت در شب یلدا واریز می شود

  • سازمان حج و زیارت اطلاعیه داد

  • برج میلاد تعطیل شد

  • پیشرفت سرشماری کشاورزی سبزوار از ۹۰ درصد گذشت

  • قیمت طلا و سکه افزایش یافت

  • سه بیمارستان سبزوار عنوان درجه یک اعتباربخشی کسب کردند

  • ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان سود سهام عدالت برای این افراد واریز شد

  • یخ زدن مرزبان جوان در سرمای منفی ۱۸ درجه

  • شکارچی غیرمجاز قوچ وحشی در سبزوار دستگیر شد

  • 104 معتاد متجاهر در سبزوار جمع آوری شد

  • این ۶ خوراکی را با موز نخورید

  • برخورد ۲ دستگاه سواری در سبزوار چهار زخمی داشت

  • پروازهای فرودگاه سبزوار افزایش یافت

  • قیمت نان ۲ برابر شد؟

  • 40 درصد از ظرفیت کاروان حج هنوز خالی است

  • سکه وارد کانال جدید قیمتی شد

  • یک عقاب طلایی تحویل محیط زیست سبزوار شد

  • کیفیت هوای تهران صبح سه شنبه ۱۱ دی

  • گواهی ولادت الکترونیکی شد

  • اعلام جزییات ثبت نام سفر عمره مفرده برای ۳ ماه آینده

  • معرفی شش مقصد گردشگری محبوب در سال ۲۰۲۵

  • عرضه بنزین سوپر وارداتی تا آخر سال

  • قیمت طلا و سکه دوباره تکان خورد

  • قیمت سکه «حساس» شد

  • آرشیو خبر
  • آرشیو یادداشت
  • سبزوار
زندگی نامه حاج قاسم سلیمانی از تولد تا شهادتزندگی نامه شهید قاسم سلیمانی pdfزندگی نامه سردار سلیمانی برای کودکانزندگی نامه شهید قاسم سلیمانیتحقیق در مورد حاج قاسم سلیمانیزندگی نامه شهید سلیمانیزندگینامه قاسم سلیمانیخلاصه زندگی نامه سردار سلیمانیزندگی نامه قاسم سلیمانیایرج مهدیانناصر عبداللهیدکتر انوشهشهید قاسم سلیمانیزندگی نامه شهید حاج قاسم سلیمانیزندگینامه حاج قاسم سلیمانیزندگی نامه حاج قاسم سلیمانیزندگینامه شهید قاسم سلیمانیزندگینامه سردار سلیمانیزندگی نامه سردار سلیمانیخبرهای جدید شهرستان سبزوارجدیدترین اخبار سبزوارقانون جدید شهرداری سبزوارشهردار سبزوار کیستسید علی کوشکیمناطق شهرداری سبزواربودجه شهرداری سبزواراخبار شهرداری سبزوارشهرداری سبزوارتیراندازی در سبزواراخبار سبزوار انتخاباتثبت محل سکونتطلال ناجیاتاق اصناف سبزوارخبر های سبزوارمحمد سالاریممنوع التصویر شدن مجری به علت رابطه نامشروعدکتر محمد مصدقشورای شهر سبزوارروسیه توییتر را جریمه کردشاهرخ خانمعجزات آیت الله سیستانیاگر کرونا گرفتیم چه کنیموزیر ورزش استقلال را نابود میکنمدکتر محسن مقدمی کرونا تریاکسبزوار اقتصادیسبزوار سیاسیاستان سبزوارسبزوار رضاییدادگاه میکونوساگر کرونا گرفتیم باید چکار کنیم؟تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری کلید خورداخبار استان سبزواراخبار سیاسی سبزواراخبار روز سبزواراخبار جدید سبزوارشهرستان سبزوارشهر سبزواراستان سبزوارزندگینامه محمود دولت آبادی سبزوارزندگینامه محمود دولت آبادیاخبار سربداراناخبار سبزوارگردشگریگردشگریارزش سهام عدالتبازگشت حاج احمد متوسلیانبازگشت حاج احمد متوسلیانحمید رساییحمید رساییامیر تتلوکمک رسانی به داعشسبزوارآستان قدس رضوی