جواد دباغی مقدم
چندماه پیش گوشی تلفن زنگ خورد، اواخر شهریور بود، صدای کامران را شناختم، خبرنگاری فعال از خطه مرکز و جنوبی کشور، ما اهالی رسانه برای جویا شدن از برخی مسایل در برخی خبرها، اطلاعاتمان را با یکدیگر به اشتراک می گذاریم.
او پرسید چیزی درباره تیپاکس میدانی؟! سوالش ذهنم را به 15 سال پیش برد، زمانی که ترافیک شدیدی در اداره پست وجود داشت و کیفیت ارسال محموله های پستی بشدت مورد انتقاد همشهریان خودم قرار داشت.
پرسیدم خودت چقدر راجع به تیپاکس می دانی؟ توضیح داد که « تیپاکس به عنوان یک شرکت خصوصی پست بین المللی و داخلی در حوزه خدمات ارسال مرسولات فعالیت دارد.»
با خودم گفتم قطعا او هم در این جریان، با مشکلی مواجه شده بود که با علم به خصوصی بودن این مجموعه آن هم در شرایط «پاندمی کرونا» از مزیت های تیپاکس اطلاع مناسبی دارد.
برایش نوشتم: بخوبی با بسیاری از این گونه خدمات آشنا هستم. فقط اشاره خوبی کردی به این که تیپاکس یک شرکت خصوصی است و حالا که دوره طولانی خدماتش مورد توجه قرار گرفته است، «با تهییج افکار عمومی» عده ای قصد دارند، بهرهبرداری نامناسبی برای بیرون راندن آن از چرخه ارائه خدمات و یا حتی اخذ حق السکوت به نتیجه برسانند.
گفت یعنی چی؟ ادامه دادم هر وقت این سروصداهای ناساز را می شنوی، ذهنت را ببر به این سمت که لابد عده ای یا اشخاصی بانفوذ دست روی آن گذاشته اند تا این سرویسها را قبضه کنند!!
چیزی نگفت و من ادامه دادم: ما خبرنگار هستیم، رسانه داریم، قبل از آنکه بخواهیم در این بازی حضوری به نفع این عده داشته باشیم «کمی فکر کنیم» بیشتر دقیق شویم و با مطالعه نسبت به آن، موضع خودمان را اعلام کنیم.
این نقل قول چند ماه پیش را با دوست همکار قدیمی از آن جهت آوردم که عرض کنم «هر کار ابتکاری» فراز و فرودهای زیادی به همراه دارد، شاید این اختلاف ها ریشه در رقابت های ناسالمی هم داشته باشد که قلم برخی اهل رسانه، نباید آتش بیار این معرکه های ناپسند باشد.
علی قنبری 15 سال پیش با هزینه های شخصی خودش «برند تیپاکس» را در سبزوار احیاء کرد و امروز که کشور با شرایط پاندمی مواجه است، بسیاری بی آنکه شاید بدانند در چه دامی افتاده اند، به گرم تر شدن این تنور کمک می کنند و متأسفانه باعث آسیب های روانی زیادی به اعتماد مردمی می شوند.
با افزایش قیمت ها، شاید و از سر خامی و کج اندیشی عده ای گمان کنند، حالا که این کار درآمد خوبی دارد، چرا ما این کار را با بیرون راندن رقیب از میدان، انجام ندهیم!؟ و چه بهتر از چند رسانه هم استفاده کنیم «مگر چقدر هزینه این کار» می شود!؟
به راستی چرا باید دوستان همکار من بی آنکه از زوایای پیدا و پنهان این ماجراجویی ها مطلع باشند، اسیر و گرفتار چنین دامهایی باشند. اگرچه نقد به خدمات رسانی بر هر مجموعه ای وارد است و هیچ کس مصون از اشتباه هم نیست.
قنبری با تکیه به نیروی جوانی اش حالا 10 پرسنل جوان زیر 30 سال دارد که توانسته با این کارآفرینی مناسب، نقش مناسبی در کارآفرینی داشته باشد.
قطعا شرکت در برخی امور با نقایص بسیاری مواجه است، قطعا برخی ناراضی هم هستند اما سزاوار نیست یک نمایندگی فعال و پرانرژی در شهرستان، در آتش و گرداب این بازی نازیبا، بسوزد.
4 آذر 1400
پایان بخش نخست
ادامه دارد
انتهای پیام/د